Προσαρμοστικότητα και πρωτιές στα παιδιά

Προσαρμοστικότητα και πρωτιές στα παιδιά

 

Κάποιο βράδυ , περιμένοντας την μεγάλη μου κόρη να τελειώσει την προπόνησή της στη σχολή χορού, βρέθηκα παρούσα σε μια γυναικεία συζήτηση. Πόσο σοφά λόγια από μεγαλύτερες γυναίκες με εμπειρίες δικές τους αλλά και των γονιών τους . Κατά τη διάρκεια της συζήτησης και με όλα αυτά που λέγονταν, αναγνώρισα πολλά κομμάτια του εαυτού μου και κατάλαβα πόση δύναμη κρύβει ο άνθρωπος μέσα του ακόμα κ αυτός που νομίζει ότι είναι αδύναμος . Η επιτυχία όμως πιστεύω ότι είναι αποτελεσμα ευκαιριών, σωστών επιλογών, προσαρμοστικότητας και προτεραιοτήτων.

Προσαρμογή

Αυτό ήταν και το θέμα συζήτησης των κυριών »προσαρμοστικότητα και πρωτιές». Ετσι έλεγε μια σοφή δασκάλα τις προτεραιότητες , »πρωτιές». Αναφέρονταν συγκεκριμένα σε προσφυγιά και διωγμούς που είχαν ζήσει γονείς ή παππούδες , οι οποίοι ήταν αισιόδοξοι κ χαρούμενοι άνθρωποι . Αυτοί οι άνθρωποι παρόλο που ζούσαν ευτυχισμένοι σε κάποια μέρη,όταν άλλαξαν τα πράγματα και βρέθηκαν ξεριζωμένοι και διωγμένοι μπόρεσαν να σταθούν όρθιοι να προσαρμοστούν στα καινούργια δεδομένα και να δημιουργήσουν καινούργια ζωή βάζοντας καινούργιες προτεραιότητες . Και πράγματι, πέτυχαν να φτιάξουν ότι έχασαν και το σπουδαιότερο, με αισιοδοξία και χαρά στη ζωή και στις σκέψεις τους, με αξιοπρέπεια και το κεφάλι ψηλά, παρέμειναν υγιείς σωματικά και ψυχικά.

Επιτυχημένος άνθρωπος είναι αυτός που μπορεί και προσαρμόζεται σε όποια κατάσταση κ αν βρεθεί. Η προσαρμοστικότητα είναι μια ικανότητα απαραίτητη για επιτυχίες.  Είναι προτέρημα του ανθρώπου που μπορεί να ανταποκρίνεται στις εκάστοτες συνθήκες της ζωής του αξιολογώντας τις ανάγκες του, βάζοντας πρωτιές ,δρώντας κατά πως ξέρει και φέρνοντας τα αποτελέσματα που επιθυμεί μακροπρόθεσμα ή βραχυπρόθεσμα .Βέβαια η ικανότητα προσαρμογής στις δύσκολες και αντίξοες καταστάσεις είναι διαφορετική από άνθρωπο σε άνθρωπο και η αντίδραση του καθενός σε αυτές, εξαρτάται από τον τρόπο σκέψης , τις αρχές του, και την ψυχολογική του κατάσταση.

Αυτό προσπαθώ να διδάξω κ εγώ στα παιδιά μου, βάζοντας όρια στις καθημερινές συνήθειές τους. Μαθαίνουν να σταματάνε εκεί που χρειάζεται, να αξιολογούν τα δεδομένα τους ,να προσαρμόζουν τις σκέψεις και τις πράξεις τους στην καινούργια κατάσταση και να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις. Δύσκολο πολύ ! Γιατί κανένας γονιός δεν σπούδασε για το πως να μεγαλώσει τα παιδιά του. Ενεργεί με την καρδιά , τη λογική , τα δικά του βιώματα και το ενστικτό του. Αλλά με συστηματική δουλειά τα αποτελέσματα είναι καλά.

Προτεραιότητες

Οι κυρίες επίσης αναφέρθηκαν και στις πρωτιές που βάζει ο καθένας για τη ζωή του, που είναι επίσης ένας άλλος λόγος επιτυχίας. Παιδιά που βάζουν πρωτιές και τις ακολουθούν,παιδιά με όραμα και αξίες χτισμένες από την οικογένειά τους, με ό,τι και να ασχοληθούν από το πιο μικρό που μπορεί να δώσει αξία και νόημα στη δική τους μικρή κοινωνία, μέχρι και το πιο μεγάλο που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο όλο , τα καταφέραν.

Αυτό μας διδάασκει και η ακόλουθη ιστορία του καθηγητή που κυκλοφορεί στο ίντερνετ εδώ και αρκετό καιρό.   Δεν είμαι σίγουρη από που προέρχεται είναι όμως μια εξαίσια μεταφορά  για το  πως σχεδιάζουμε το μέλλον μας και πως θέτουμε τις προτεραιότητες στη ζωή μας.

 

Ένας καθηγητής φιλοσοφίας στάθηκε μπροστά στους φοιτητές του κρατώντας ένα μεγάλο γυάλινο βάζο. Σιωπηλά, άρχισε να το γεμίζει με πέτρες , περίπου πέντε εκατοστά σε διάμετρο. Ύστερα ρώτησε τους φοιτητές εάν το βάζο ήταν γεμάτο.

Όλοι συμφώνησαν πως το βάζο ήταν γεμάτο.

 

Έπειτα ο καθηγητής πήρε ένα κουτί χαλικάκια και τα άδειασε μέσα στο βάζο. Κούνησε το βάζο ελαφρά και τα χαλίκια κύλησαν στις άδειες περιοχές ανάμεσα στις πέτρες. Ο καθηγητής ρώτησε και πάλι το ακροατήριο του εάν το βάζο ήταν γεμάτο.

Οι φοιτητές γέλασαν κι ύστερα συμφώνησαν πως το βάζο ήταν γεμάτο αυτή την φορά.

 

Ο  καθηγητής πήρε ένα κουτί με άμμο και το άδειασε μέσα στο γυάλινο βάζο. Η άμμος γέμισε τις υπόλοιπες άδειες περιοχές του. «Τώρα», είπε ο καθηγητής, «Θέλω να καταλάβατε ότι το βάζο αυτό συμβολίζει τη ζωή σας. Οι πέτρες είναι τα  πράγματα που έχουν πραγματική σημασία, όπως η οικογένεια σας, η υγεία σας και οι σχέσεις σας. Εάν όλα τα υπόλοιπα χάνονταν και έμεναν μόνο οι πέτρες, τότε η ζωή σας θα είχε ακόμα νόημα. Τα χαλίκια είναι τ’άλλα πράγματα που έχουν σημασία στη ζωή σας, όπως η δουλειά ή το σχολείο.  Η άμμος συμβολίζει τα υπόλοιπα «μικρά πράγματα» και τα υλικά αποκτήματα.

 

Εάν βάλετε πρώτα την άμμο στο βάζο, δε θα υπάρχει χώρος για τις πέτρες και τα χαλίκια. Το ίδιο μπορεί να εφαρμοστεί στις ζωές σας.  Εάν ξοδεύετε όλο το χρόνο και την ενέργεια  σας για τα μικρά πράγματα, δε θα έχετε ποτέ χώρο για τα πράγματα που έχουν αληθινή σημασία.»

 

Καμμιά φορά σπαταλάμε την ενέργεια μας σε πράγματα ή δραστηριότητες που δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία για εμάς. Κι επειδή οι προτεραιότητες αλλάζουν από καιρό σε καιρό, είναι ωφέλιμο να ξανακοιτάμε τους στόχους μας ώστε να τις επαναπροσδιορίζουμε προσθέτοντας καινούργιες ή αναθεωρώντας τις παλιές.

 

Αγαπημένο μου παιδί

Εσύ λοιπόν παιδί μου , οραματίσου , βάλε στόχους και κατάκτησέ τους , βάλε προτεραιότητες και ακολούθησέ τες, πάρε πρωτοβουλίες , μην φοβηθείς να συνεχίσεις και θα τα καταφέρεις σε όποια αντίξοη κατάσταση κι αν βρεθείς. Έχε πίστη στον εαυτό σου και το κεφάλι ψηλά. Θα τα καταφέρεις.

 

 

1 thought on “Προσαρμοστικότητα και πρωτιές στα παιδιά

Σχολιάστε